Imago, Profileren

De bril als ultiem imago-accessoire

De bril komt vaak ter sprake tijdens onze workshops en trainingen. Is een bril nu wel of juist niet geschikt voor mij? Welke vorm of kleur past het beste? Kies je voor een trendy of juist tijdloos klassiek montuur? Persoonlijk vind ik de bril het ultieme imago-accessoire in een zakelijke omgeving. Net als schoenen kunnen ze je outfit maken of kraken. Je ziet ze beide meteen bij binnenkomst, maar eenmaal aan de vergadertafel of achter je bureau verdwijnen de schoenen uit zicht. De bril blijft zichtbaar en is daarmee continu van invloed op de perceptie van degene die tegenover je zit.

Ultiem imago-accessoire

Gisteravond was ik te gast in het Rijksmuseum bij een heuse brillenmodeshow. Eye Wish Opticiens presenteerde daar de nieuwste brillencollectie in de vorm van een echte modeshow. Frontrow zaten de modebloggers gebroederlijk naast de stylisten en moderedacteuren. Een setting die des te meer benadrukt dat de bril vandaag de dag meer is dan alleen een functioneel item die zorgt dat je scherp ziet. De bril is hot en mag gezien worden. Het dragen van een bril als ultiem imago-accessoire in een werkomgeving vraagt echter om meer dan alleen het dragen van een hip montuur.

Zo werkt een bril zakelijk in je voordeel:

  • Met bril kom je intelligenter over
    Het stereotype beeld van brillen is dat ze iemand intelligenter en serieuzer maken. Denk maar aan het stereotype beeld van de ‘nerd’ – ondenkbaar zonder bril. Ook uit de honderden imagocheck’s  die wij jaarlijks uitvoeren, blijkt dat brildragers, zeker die met een klassiek montuur, hoog scoren op intelligentie. Doe er je voordeel mee!
  • Een bril trekt de aandacht naar het gezicht
    Heb je bijvoorbeeld een lichte huid en blond haar, dan geeft een bril met een donkerder montuur je gezicht meer contrast en trekt daardoor de aandacht naar het gezicht. Juist in een zakelijke omgeving is dit essentieel.
  • Subtiel variëren in uitstraling, afhankelijk van de situatie
    Door te variëren met verschillende monturen, kun je je uitstraling versterken of juist verzachten. Met een bril die rondere lijnen heeft, kom je vriendelijker en toegankelijker over dan met een bril de wat hoekiger en rechter is. Vanzelfsprekend moet een bril in de eerste plaats passen bij je gezichtsvorm en je persoonlijkheid. Laat je daarom altijd goed adviseren over de vorm van de bril.

Wil je weten hoe jij professioneler kunt overkomen? Tijdens de training Impact met Imago leer je hoe je nu overkomt en welke subtiele veranderingen bijdragen aan een professioneel imago.

WIL JE MEER IMPACT MAKEN MET JOUW IMAGO?

IMPACT MET IMAGO

Effectief indruk maken met je uitstraling