Profileren

De weg kwijt…

Heb jij dat ook wel eens? Je vraagt iemand de weg en als iemand dan begint uit teleggen weet je na ‘ga hier rechts en dan de bij de derde afslag naar links een klein straatje in en dan 100 meter na de stoplichten naar links’ al niet meer of je de eerste afslag nou rechts of linksaf moest… Als je iemand vraagt of hij bijvoorbeeld de Frans Halslaan weet, dan bedoel je niet dat hij maar mag gaan ratelen om te laten zien dat hij die straat kent. Je bedoelt met die vraag: ‘Zou je kunnen uitleggen hoe ik naar de Frans Halslaan fiets, zodat ik daar op de snelste manier kan komen?’

Waarom stelt iemand je een vraag?

Daar zit ‘m de crux: Vraag je af waarom iemand een vraag stelt. Als je iemand vertelt waar de Frans Halslaan is, met in gedachte dat die ander het aan je vraagt omdat hij verdwaalt is, dan ga je het zo vertellen dat iemand je echt goed kan volgen. Je zorgt er dan voor dat de ander meegaat met je verhaal en dat diegene elke afslag echt in z’n hoofd kan opslaan. Steeds een stukje van het totale verhaal, steeds weer afstemming of de ander er nog bij is, totdat je het hele verhaal hebt verteld.

Wat voor werk doe jij?

Zo zou het ook moeten gaan als iemand je vraagt wat voor werk je doet. Diegene vraagt niet: ‘Wat is je functietitel?’ Want deze zegt meestal niet zoveel. En de ander voelt zich misschien ook nog dom als hij niet weet wat een Functioneel beheerder of Business system manager is. Als iemand je vraagt wat voor werk je doet, vraagt hij ook niet op welke afdeling je werkt. Dat zegt namelijk soms nog minder. Nee, die ander willen weten wat voor werk je echt doet. Vertel wat je echt doet Welke problemen los jij op? Hoe help jij mensen verder? Hoe zou je de ander kunnen helpen? En maak je verhaal helemaal duidelijk met één of meer aansprekende voorbeelden. Iets wat je van de week echt hebt gedaan.

Rust

En vertel het rustig, zoals je ook iemand de weg zou moeten uitleggen. Geef iemand de tijd om de informatie die hij van jou krijgt te verwerken. Geef hem de kans om erop te reageren, om vragen te stellen. Dus plak niet alle zinnen aan elkaar, maar zet regelmatig een duidelijke punt.

Vermijd vaag taalgebruik

Dus niet: ‘Ik zorg voor het optimaliseren van processen, zodat de klanttevredenheid zal verhogen’. Nee, vertel echt welk proces jij verbetert en welke klanten wat aan hebben en waarom. Dan begrijpt iemand je echt en dan pas vindt hij het leuk om naar je verhaal te luisteren. Wees je ervan bewust dat iemand je die vraag stelt, omdat ze met jou in contact willen komen. En ook omdat ze graag een leuk gesprek willen hebben. Denk tijdens je gesprekken, en ook bij het geven van presentaties, aan het uitleggen van de route aan iemand. Dit zal je zeker helpen om je verhaal duidelijker over te brengen. Dus zal het de ander helpen om jouw verhaal te volgen. En daar gaat het om!

WIL JE JE PROFILEREN ZONDER OP TE SCHEPPEN?

PROFILEREN ZONDER
OPSCHEPPEN

Succes met zichtbaarheid