Nieuws, Profileren

Kwaliteit zonder zichtbaarheid leidt tot minder succes

Kwaliteit zonder zichtbaarheid blijft vaak buiten de radar. Vergelijk het met eieren: eendeneieren zijn aantoonbaar beter dan kippeneieren, maar toch eten we meer kippeneieren. Een kippenei is ook kleiner dan een eendenei, maar een kip kakelt als-ie een ei heeft gelegd en een eend legt het zachtjes en onzichtbaar tussen het riet. Je moet het wel zichtbaar maken, anders kun je je product niet aan de man brengen. Als mensen tegen mij klagen: ‘Ik word nergens voor gevraagd’, zeg ik: ‘Zo zit het leven niet in elkaar. Je moet zelf die eend zijn die zegt: ‘Ik heb nu een prachtig ei gelegd.’

-Ab van der Touw, Voormalig CEO Siemens

Er staan regelmatig berichten in de media waarin staat dat met keihard werken succes vanzelf volgt. Dit is echt een heel groot misverstand. Hard werken, heel erg goed je best doen en je alleen maar op de inhoud van je werk richten, leiden niet vanzelfsprekend tot meer succes.

Je bepaalt niet zélf of je die nieuwe functie krijgt of dat jij de projectleider wordt van dat nieuwe uitdagende project. Anderen bepalen dat. Daarom is het zo belangrijk dat die anderen zien dat je zo hard werkt en goede resultaten neerzet. Als zij weten wat ze aan je hebben, dragen ze bij aan jouw succes.

Promoties en interessante projecten worden niet per definitie gegeven aan diegene die het hardst werkt of met de beste papieren. Het zijn vaak heel andere factoren die hierbij een rol spelen. Gedachten als ‘mijn leidinggevende moet inmiddels toch wel weten dat ik het meest geschikt ben’, ‘ze nemen me maar zoals ik ben’ en ‘het gaat toch om inhoud en kwaliteiten’ helpen je vaak niet verder. Kwaliteit is een randvoorwaarde voor succes. Als je écht succesvol wilt zijn, is het belangrijk dat anderen jou zien staan.

WIL JE JE PROFILEREN ZONDER OP TE SCHEPPEN?

PROFILEREN ZONDER
OPSCHEPPEN

Succes met zichtbaarheid