Imago, Netwerken, Profileren, Solliciteren

10 tips voor een succesvolle online zichtbaarheid

 

 

Met je online zichtbaarheid begint jouw personal branding. Voordat mensen je persoonlijk ontmoeten zoeken ze je eerst op op internet. Als je deze 10 tips voor een succesvolle online zichtbaarheid toepast, laat je een professioneel beeld van jezelf zien.

In deze tijd van digitalisering en thuiswerken is het belangrijk om ook online zichtbaar te zijn. Zie het als jouw digitale visitekaartje, waarop je alle ruimte hebt om jezelf te profileren en te werken aan je duurzame aantrekkelijkheid. Je onderhoudt er contact met je netwerk, laat weten waar je mee bezig bent en of je beschikbaar bent voor een nieuwe opdracht of functie. Papieren visitekaartjes worden niet meer bekeken. Je online profiel wel.

Met deze 10 tips werk je aan een succesvolle online zichtbaarheid:

  1. Wie ben jij en wat wil je uitstralen?
    Denk allereerst na over wat jij wilt uitstralen. Wat wil je dat mensen onthouden als mensen jou ontmoeten. Online en offline
  2. Google jezelf
    Wat verschijnt er over jou als je jezelf opzoekt op internet. Word je daar blij van? Past de informatie die je ziet bij het beeld dat je wilt uitstralen? Draagt jouw online zichtbaarheid bij aan jouw zakelijke doelen? Of is er juist helemaal geen informatie over jou te vinden op het internet? Wat zegt dat dan over jou?
  3. Je profielfoto zegt meer dan 1000 woorden
    Een beeld zegt meer dan duizend woorden, ook online. Kijk eens naar je eigen profielfoto op LinkedIn. Wat straal jij uit? Heb je geen profielfoto? Grote kans dat je wordt overgeslagen door recruiters. Echt een gemiste kans om je te profileren. Bedenk dat een profielfoto is bedoeld om een gesprek te starten, niet om het te beëindigen voordat het begonnen is. Let daarom ook op je instellingen: is je profielfoto te zien voor mensen buiten je eigen netwerk? WhatsApp, wordt ook steeds vaker zakelijk gebruikt. Zelfs solliciteren gebeurt via WhatsApp. We zien vaak foto’s van schattige kinderen of de hond. Daar kun je voor kiezen. Of niet… 
  4. Houd je accounts up-to-date
    Zorg ervoor dat de accounts waarop je actief bent volledig zijn ingevuld en plaats regelmatig updates. Je hoeft echt niet voor ieder wissewasje iets te posten, liever niet zelfs. Plaats alleen een bericht dat iets toevoegt of dat interessant is voor je netwerk en reageer op posts van je netwerk. Veel organisaties hebben ook een intern platform waarop alle medewerkers staan. Zorg dat daarop vermeld staat waar je collega’s jouw voor kunnen inzetten.
  5. Bouw aan je netwerk
    Begin niet pas aan het opbouwen van een netwerk als je op zoek bent naar een nieuwe baan. Onderhoud je contacten, je start of doet mee aan discussies en beantwoord vragen, vermeld evenementen die jij organiseert, of waar jij als spreker of trainer optreedt. Zo bouw je aan een relevant profiel en een waardevol netwerk. Als je dan na een tijdje wel een baan zoekt kun je je netwerk daarvan op de hoogte stellen.
  6. Netiquette: de gedragsregels voor op het internet
    Netiquette is een samentrekking van ‘netwerk’ en ‘etiquette’. Alle uitingen op het internet kunnen je heel lang achtervolgen. Natuurlijk lucht het op om na een onbeschofte behandeling in een winkel, of een smakeloos diner een negatieve review of tweet te posten. Maar welke indruk wil je dat mensen van je hebben? Realiseer je wel dat deze berichten ook gelezen worden door je leidinggevende, zakenrelaties en opdrachtgevers. Als je wilt dat mensen zien dat je een enthousiaste energieke professional bent, profileer je dan niet als een zuurpruim.
  7. Maak je uitnodigingen persoonlijk
    Daarmee laat je zien dat je echt geïnteresseerd bent en niet alleen maar bezig bent om zoveel mogelijk contacten te scoren. Een kort berichtje zoals: ‘Ik kwam je naam tegen op LinkedIn en het lijkt me interessant om te linken. Jou ook? Groet…’, is al voldoende. Nog beter is het als je erbij schrijft waarom je wilt linken. Bedenk ook waarom het voor de ander interessant is om te linken. Dus schrijf niet alleen iets van: ‘…want ik ben op zoek naar een baan.’, maar wel: ‘Ik zie een dat jij ook…, waardoor ik denk dat we veel aan elkaar kunnen hebben.’ Stuur bij het accepteren van een uitnodiging ook een persoonlijk bericht terug. 
  8. Gebruik duidelijke functiebenamingen, zodat je erop te vinden bent.
    Bij zelfstandig ondernemers staat in de omschrijving vaak alleen ‘eigenaar’. Dit beschrijft niet wat je doet. Wat heeft de ander aan jou? Ook de omschrijving Startende ondernemer draagt niet bij aan een professioneel imago. Waarom wil je de nadruk leggen op dat je startend bent? De termen CMC-officer, medewerker B&G en KYC-expert zeggen niemand wat en daar zal ook (bijna) nooit iemand op zoeken. Er wordt ook niet gezocht op Intr. Dir. Com. Wel op interim Directeur Communicatie. Maak de functiebenaming begrijpelijk voor iedereen.
  9. Beschikbaar? Geef ook aan waarvoor.
    Regelmatig is iemand ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’ of ‘tijdelijk zonder baan’. Als je op zoek bent naar een baan wil je natuurlijk gevonden worden. Schrijf in de omschrijving daarom de titel van de functie die jij graag wilt vervullen en jouw kwaliteiten. Daar zoeken recruiters op. Zet daar dus niet alleen ‘beschikbaar’ of ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’, maar bijvoorbeeld wel: ‘Ervaren office manager | beschikbaar’.
  10. Doe mee aan de trainingen Netwerken met LinkedIn en Solliciteren met LinkedIn. Je kunt deze trainingen ook online en 1-op-1 doen. En in-company. Dan passen we het op maat aan. Je kunt de training ook bij jou op kantoor volgen als je je met minimaal 3 andere collega’s aanmeldt via een leerportaal.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.

 

 

WIL JE JE PROFILEREN ZONDER OP TE SCHEPPEN?

Introvert en toch Profileren

PROFILEREN ZONDER
OPSCHEPPEN

Laat je zelf zien, zonder een haantje te worden