Profileren

Wel profileren, maar zonder op te scheppen

Afgelopen week kwam het weer ter sprake tijdens een training met medewerkers van een grote organisatie: ondanks het feit dat ze allemaal hard werken, hebben ze het idee dat niet iedereen ziet hoeveel werk ze echt verzetten. Het besef dat ze zich meer zouden moeten profileren is er wel, maar ze werken veel liever op de achtergrond. Sterker nog: ze ergeren zich juist aan collega’s die continu laten zien hoe geweldig ze zijn en die meteen hun mening klaar hebben. En ook aan collega’s die lopen te slijmen bij hun leidinggevende. Ik begrijp het wel. Als iemand continu van de daken schreeuwt hoe goed hij is, denk ik ook vaak: ja, ja, het zal wel meevallen met jouw kwaliteiten. Herken jij dat?

Bewondering voor profileren

Toch is er ook bewondering voor mensen die zich goed kunnen profileren. Soms zou je wel een klein beetje willen zijn zoals zij. Het zou in elk geval fijn zijn als je je ideeën goed naar voren kunt brengen. En dat je gevraagd wordt voor een nieuw project of interessante klus. Maar dan wel op jouw manier. Niet door elke dag met het management te lunchen en te roepen welke fantastische successen je hebt behaald.

Profileren op een prettige manier

Je wilt graag dat ze zien wie je echt bent en waar jij goed in bent, maar dan wel zonder op te scheppen. Hoe doe je dat? Wees je ervan bewust dat de mensen aan wie jij je ergert, zich aan het profileren zijn om er zelf beter van te worden. Soms zelfs ten koste van anderen. Maak jezelf zichtbaar met de gedachte dat een ander er wat aan heeft. Dan maak je jezelf op een prettige manier zichtbaar.

Zo profileer je je zonder opscheppen:

  • Als je je aan iemand voorstelt, doe je dat voor die ander: de ander wil weten hoe je heet en wat voor werk je doet. Als je dat beseft, praat je meteen veel duidelijker en rustiger. Je vertelt wel over jezelf, maar sluit goed aan bij de ander: dus check of de ander je kan volgen
  • Houd in gedachte dat je een presentatie niet voor jezelf geeft, maar voor de mensen die naar jou komen luisteren. Daardoor gaat, bijna vanzelf, je stemvolume omhoog. Dan kunnen de mensen achterin de zaal jou ook goed horen en komt je boodschap duidelijker over
  • Bedenk je dat anderen ook wat hebben aan wat jij hebt geleerd uit een project. Daardoor schrijf je veel makkelijker wel een mail of stukje voor de nieuwsbrief of het intranet

Dus: Als je je profileert met de ander in gedachten, voelt het zowel voor jezelf als voor de ander niet als opscheppen. En je verhaal komt duidelijker over.

Wil je ook leren hoe jij je kunt profileren op een manier die bij jou past? Dan raad ik je de training Profileren zonder Opscheppen aan. In één dag krijg je waardevolle inzichten en praktische tips voor meer zichtbaarheid.