ZIEN ZE WEL HOE GOED JE BENT?

Impact maken met je zakelijke profilering

Meer dan 30 dagen in de top 100 van Managementboek.nl

Zien ze wel hoe goed je bent? geeft je in woord en beeld de tools om jezelf beter op de kaart te zetten. Het begeleidt je in vijf concrete stappen naar zichtbaar zakelijk succes.

ZIE JE ZÉLF WEL HOE GOED JE BENT?

Voordat je aan anderen laat zien hoe goed je bent is het belangrijk dat je ook overtuigd bent van dat jij een waardevolle bijdrage levert. Ben je je daarvan bewust? Of vind je alles wat jij doet heel gewoon? Dan is de training Zie je zélf wel hoe goed je bent? echt iets voor jou. Met een kleine groep van maximaal 8 deelnemers ga je op zoek naar jouw kwaliteiten. Deze training geeft je zelfvertrouwen een boost! Via deze link lees je meer over de training Zie je zélf hoe goed je bent? en kun je je inschrijven voor een datum naar keuze.

Weet je zélf al wel hoe goed je bent?, maar wil je ook dat anderen dat weten? doe dan mee aan de training Profileren zonder Opscheppen.

Mirjam Hubregtse Room to Grow

OVER DE AUTEUR/TRAINER:

Drs. Mirjam Hubregtse adviseert organisaties op het gebied van zichtbaarheid en zij traint en coacht professionals. Zij weet als geen ander het beste in je naar boven te halen. Mirjam is ook managing partner van Room to Grow, een klein en persoonlijk trainingsbureau dat zich door hun specialisme mag scharen tussen de ‘grote jongens’ in de opleidingsprogramma’s van de grote banken en diverse multinationals. Room to Grow heeft zich gespecialiseerd in zichtbaarheid op de werkvloer en is er voor die mensen die te horen krijgen dat ze zichzelf eens wat zichtbaarder zouden moeten maken.

VOOR WIE IS HET BOEK ZIEN ZE WEL HOE GOED JE BENT?

Zien ze wel hoe goed je bent? is voor professionals die hard werken en kwaliteit willen leveren en die merken dat ze dat wel wat meer mogen laten zien. Voor iedereen die op zoek is naar inzicht en bewustwording over datgene wat je uniek en onderscheidend maakt. Zodat er op het juiste moment een lampje gaat branden met jouw naam erop.

RECENSIE – door Jacobien van Vugt adviseur bij Adviestalent [ingekort]. 

Terwijl ik ‘Zien ze wel hoe goed je bent?’ zit te lezen in het bedrijfsrestaurant, komen er twee mensen vlakbij mij zitten. Ik kan het niet laten om even mee te luisteren naar het gesprek dat ze voeren. Het blijkt te gaan om een stagiaire en haar stagebegeleider en ze zijn in gesprek over de voortgang van de stage. De dame in kwestie ziet er professioneel uit en is zeker niet op haar mondje gevallen. Maar dan komt dé vraag van haar begeleider: ‘Wat is je grote droom, waar sta jij over tien jaar?’ De stagiair denkt even na en zegt dan: ‘Wat ik in ieder geval niet wil is…’

Ik veer op en denk meteen ‘Nee, zeg dat nou niet. Je moet juist zeggen wat je wél wil!’ Het is één van de vele tips die ik zojuist gelezen heb in het boek ‘Zien ze wel hoe goed je bent’. Zichtbaarheid van voornamelijk vrouwen staat centraal in dit praktische, kleurrijke boek. Je boekt meer succes als je je niet alleen op inhoud richt, maar ook op het zichtbaar maken van je kwaliteiten en de resultaten daarvan. Met behulp van vijf stappen uit dit boek wordt de lezeres zich bewust van haar eigen zichtbaarheid en hoe ze die kan verbeteren.

De eerste stap gaat over je eigen overtuigingen. Wat vind je belangrijk in je werk, waar ben jij echt goed in en wanneer was je succesvol? En wanneer je dit weet, ventileer je dat dan naar anderen toe of ga je er (onterecht!) vanuit dat anderen dat wel weten? Het zijn vragen die me aan het denken zetten. Ik ben 26 jaar en heb nog niet helder in kaart wat ik wil in mijn werk. Maar ik besef me ook dat ik datgene wat ik wél weet (en wil) te weinig communiceer naar mijn omgeving. Vanaf nu ga ik opschrijven wat ik wil en ga ik mijn doelstellingen concreet formuleren.

De tweede stap gaat over uiterlijke en non-verbale kenmerken die ook van groot belang zijn bij het verbeteren van je zichtbaarheid. Weet je van jezelf welke eerste indruk je maakt en kies je bewust voor bepaalde kleding? Deze stap vind ik voor mijzelf minder interessant. De tips die gegeven worden zijn mij bekend, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die zich minder bewust zijn van bijvoorbeeld hun non-verbale uitstraling en die hier zeker iets aan hebben.

Ik ga door naar de derde stap: Hoe ziet je (werk)omgeving eigenlijk dat jij goed bent? Onderhoud je een netwerk en geef je je mening tijdens vergaderingen? Laat je anderen presenteren of doe je het zelf? Vertel je aan mensen waar je mee bezig bent en ben je ook online zichtbaar? Ik ga bij mezelf te rade en kom erachter dat ik inderdaad wel wat zichtbaarder mag worden. Mensen mogen weten wat mijn kwaliteiten zijn en ik mag meer aandacht besteden aan het uitbreiden van mijn netwerk.

Door naar stap vier. Deze stap maakt meteen duidelijk dat uiterlijk er wel degelijk toe doet. De opvatting ‘Kleding en uiterlijk zijn niet zo belangrijk, ik wil alleen om mijn kwaliteiten gewaardeerd worden’, wordt dan ook niet door de schrijfsters onderstreept. In dit hoofdstuk kan de lezeres onderzoeken welke ‘style personality’ ze heeft en hoe je verschillende kledingstijlen goed met elkaar kunt combineren. Daarmee kun je dan ook de bandbreedte opzoeken van de kledingeisen die in jouw organisatie gelden.

Tot slot de laatste stap. Leuk al die tips en trics, maar hoe zorg je ervoor dat je ook werkelijk jezelf meer op de kaart gaat zetten? Met een Persoonlijk ZichtbaarheidsPlan. Met dit plan breng je actiepunten in kaart hoe je in de toekomst laat zien wie je bent en waar je goed in bent. Van imago, tot kledingstijl en van stemgebruik tot netwerken, alle stappen staan in het plan. Oftewel: Aan de slag! Mijn eerste stap: meer netwerken. Gewoon afstappen op mensen die me interessant lijken en waarvan ik denk: ik kan van jou leren en wij kunnen iets voor elkaar betekenen.