Profileren

Zichtbaarheid van medewerkers vergroten

Er zijn veel medewerkers die steeds weer horen dat ze moeten werken aan hun zichtbaarheid. Vaak blokkeren ze daardoor juist. Ze zitten in het overleg en denken: o ja ik moet ook wat van me laten horen, ik moet ook met een goed idee komen. Doordat ze daar zo mee bezig zijn, komt dat goede idee juist niet in hen op. Realiseer je dat elke medewerker z’n eigen kwaliteiten heeft. Juist die verschillen in kwaliteiten kan je team sterk maken, als je dat op de juiste manier weet te managen. Help je medewerkers om hun zichtbaarheid te vergroten.

Kwaliteiten waarderen en benutten

Als er een probleem is waar je als afdeling mee te maken krijgt, is het handig als er mensen zijn die met goede oplossingen komen. Je waardeert het dat mensen enthousiast meedenken. Het is ook van belang dat de beste oplossing wordt gekozen en dat deze oplossing ook wordt uitgevoerd. Hiervoor heb je medewerkers met verschillende kwaliteiten nodig: bijvoorbeeld mensen die goed kunnen brainstormen, maar ook iemand die de nuances aanbrengt en goed de voors en tegens tegen elkaar afweegt.

Bepaalde kwaliteiten vallen meer op dan andere

Ideeën noemen valt meer op dan naar ideeën luisteren en deze analyseren. Luisteren en analyseren zijn minstens zo belangrijk. De stille kracht die een idee uitvoert krijgt vaak minder aandacht dan diegene die het eindresultaat presenteert. Die staat letterlijk in de spotlights en krijgt daardoor ook de bijbehorende aandacht én waardering. Het is aan jou om de kwaliteiten van alle medewerkers te ontdekken, benutten en waarderen.

Het nut van zichtbaarheid van medewerkers

Als je wilt dat de zichtbaarheid van onzichtbare medewerkers vergroot, bedenk dan samen met hen hoe ze dat het beste kunnen doen. Ze ergeren zich misschien juist vaak aan collega’s die zich de hele dag zichtbaar maken en waarvan ze vinden dat die minder echt aan het werk zijn. Zo willen ze niet worden. Ze willen niet opscheppen over hun werk. Ze willen wel zichtbaarder zijn als dat bijdraagt aan het werk, als het nut heeft, niet om zomaar wat te roepen.

Help je medewerkers om hun kwaliteiten zichtbaar te maken

Probeer samen te bedenken wat het nut is van de zichtbaarheid van medewerkers. Wat het belang ervan is dat zij van zich laten horen? Laat ze weten dat het voor de afdeling jammer is als zij hun kennis en ervaring niet met anderen delen. Als ze iets vaker van zich laten horen, laten ze ook hun enthousiasme en betrokkenheid zien, wat goed is voor de sfeer van de afdeling. Veel medewerkers willen niet zichtbaar zijn voor zichzelf, maar als het anderen of de afdeling helpt wel. Dan zijn zij het middel en niet het doel zelf.

Stuur deze blogs door naar je medewerkers: ‘Profileren zonder Opscheppen: balans in zichtbaarheid’ en ‘‘Wel profileren, maar zonder op te scheppen’

In de training Profileren zonder Opscheppen helpen wij medewerkers ook met het vergroten van hun zichtbaarheid op een manier die bij hen past. Op die manier kunnen zij de impact die ze maken met hun kwaliteiten vergroten.

WIL JE JE PROFILEREN ZONDER OP TE SCHEPPEN?

PROFILEREN ZONDER
OPSCHEPPEN

Succes met zichtbaarheid